Skrivet av Edvin Uddfalk den 9 maj, 2020

5 tecken på att du har en bra hemsida

Hur vet man egentligen om ens hemsida är bra och vad är det som gör en hemsida bättre än andra hemsidor? Det kan vara svårt att veta vad som klassas som bra, mindre bra och dåligt när det kommer till hemsidor därför har vi sammanställt en lista med fem punkter som indikerar på att din hemsida är bra!

1. Din hemsida är utvecklad i ett erkänt uppdateringsverktyg

Inte nog med att de större uppdateringsverktygen erbjuder högre säkerhet, bättre standard och fler möjligheter, de möjliggör även för att fler företag och webbutvecklare kan bygga vidare på din hemsida.

Om din hemsida är mer än 5 år gammal är chansen stor att du redan bytt webbyrå eller webbutvecklare minst en gång. Det är helt normalt och kan till och med vara nyttigt för din hemsida att bli sedd på med nya, hungriga ögon. Är din hemsida utvecklad i ett uppdateringsverkyg som fler kan arbeta i är det en stor fördel när en ny aktör ska ta över utvecklingen och driften av din hemsida. Vi talar förstås om uppdateringsverktyg som WordPress, Joomla och Drupal men även sådana som kostar pengar, exempelvis SalesForce, Magento eller en av alla hundratals sitebuilders.

Förutom att fler kan arbeta i de större uppdateringsverktygen innebär det också ofta att konkurrensen är högre för att ha just dig som kund och med högre konkurrens kommer lägre priser 💰.

2. Din hemsida är mobilanpassad

Att ha en mobilanpassad hemsida borde 2020 anses som regel snarare än undantag. Men det finns förstås många hemsidor som fortfarande inte blivit anpassade för den enhet som slår alla statistiska rekord i användning – mobilen.

Är du osäker på om din hemsida är mobilanpassad? Använd då Googles verktyg för att se om den är det eller om det finns något du behöver åtgärda för att den ska bli klassad som mobilanpassad. Blir du ombedd att åtgärda något har jag skrivit ett väldigt ingående blogginlägg om hur du mobilanpassar din hemsida.

Medan vi ändå pratar mobilanpassad hemsida kan vi lika gärna berätta vilka fördelar det har. Google meddelade för några år sedan att de premierar alla hemsidor som är mobilanpassade före hemsidor som inte är det i sökresultaten, så man skulle kunna säga att det är en ganska stor grej.

3. Din hemsida har låg avvisningsfrekvens

Om du är bekant med Google Analytics eller ett annat program för att läsa statistik över din hemsida bör du leta upp statistiken för din hemsidas avvisningsfrekvens. Avvisningsfrekvensen visar hur många av dina besökare som lämnar din hemsida istället för att fortsätta interagera med den genom att exempelvis navigera vidare eller utföra en handling på hemsidan.

Avvisningsfrekvens anges i procent och i de flesta fall vill man ha en så låg avvisningsfrekvens som möjligt på sin hemsida. Det indikerar då på att innehållet på din hemsida är relevant och väcker intresse hos besökarna.

4. Din hemsida har inte för långa laddningstider

Om det är något som kan dra ner en användarupplevelse till botten så är det långsamma laddningstider så att investera några extra hundralappar på ett webbhotell med snabba servrar är väl värt. Webbplatsbesökare har kort tålamod och den gyllene regeln är att alla sidor på din hemsida ska ladda på mindre än tre sekunder styck, allt utöver tre sekunder förhöjer risken att besökaren lämnar din hemsida.

Om du har en långsam hemsida kan det vara en god idé att kontakta ditt webbhotell för att se om de exempelvis kan erbjuda dig plats på en snabbare server. Skulle inte det hjälpa behöver du troligtvis se över din hemsida och hur den är byggd. I vissa fall går det att hastighetsoptimera hemsidan, i andra fall behöver hemsidan byggas om helt och hållet.

5. Din hemsida uppskattas av dina besökare

Det kan vara svårt att ta reda på vad besökarna faktiskt tycker om din hemsida, men faktum är att det finns många sätt att göra detta på idag. Genom exempelvis sociala medier kan du interagera direkt med dina besökare och fråga hur de upplever din hemsida, du kan även använda olika analysverktyg, som exempelvis Hotjar, för att analysera och tracka dina besökares beteenden på hemsidan.

Ett annat sätt för att ta reda på om hemsidan uppskattas av besökarna är att se hur många som kontaktar, köper eller utför det du vill att de ska på hemsidan och i vilken ruljangs det sker.