Skrivet av Edvin Uddfalk den 25 maj, 2020

Checklista för off-site SEO – Hur får man mer trafik till sajten?

Perfekt optimerade sidor räcker inte längre för att kunna maximera din organiska trafik. I denna off-site SEO-checklista lär du dig om vilka faktorer som kan öka dina chanser för att få fler besökare till webbplatsen, vilket i sin tur kan bli fler leads.

Off-site SEO står för en av flera viktiga faktorer när det kommer till sökmotoroptimering. Andra viktiga faktorer är bland annat On-site SEO och teknisk SEO.

Till att börja med, vad är off-site SEO?

När du har optimerat allt ditt webbplatsinnehåll enligt Googles riktlinjer för ”perfekt optimerade sidor”, kan du istället rikta din uppmärksamhet mot de faktorer utanför din hemsida som kan påverka din organiska trafik. Med andra ord; bygga din webbplats trovärdighet, öka antalet relevanta inkommande länkar (länkar till din webbplats från andra webbplatser) och bygga upp dina sociala konton.

Googles algoritmer och vad deras algoritmer rankar din hemsida efter är hemliga. Däremot släpper de frekvent publik information om hur man skapar relevant innehåll som ger en bra användarupplevelse. Dessutom pågår en stor mängd forskning, tester och delning av information bland de ​​som arbetar med att optimera webbplatser mot sökmotorer.

Som ett resultat av detta vet vi mycket om algoritmerna, även fast de är hemliga, som kan hjälpa din webbplats sidor att ranka högre i sökresultaten.

Google har flera gånger sagt att de använder fler än 200 faktorer för att ranka en webbplats, men vilka är de viktigaste?

Det finns en sak som praktiskt taget alla experter håller med om: Antalet och kvaliteten på de inkommande länkarna som länkar till din webbplats är något som spelar stor roll i hur din webbplats rankas i sökresultaten. Och det är just detta som är off-site SEO, nämligen länkar till din webbplats från andras hemsidor.

Att köpa inkommande länkar från spam-sidor fungerar inte längre. Google har arbetat hårt för att totalt strypa möjligheten att ranka bättre genom denna metod bland annat med sina Panda- och Penguin-uppdateringar. Panda och Penguin är två olika större algoritmer som påverkar hur en webbplats rankas i sökresultaten. Detta gynnar oss som skapar innehåll av verkligt värde.

Vi har sammanställt en off-site SEO-checklista för att komma på rätt spår.

Mät din off-site SEO

  • Mät dina inkommande länkar och vilket värde de har. Det finns flera sätt att göra detta, men det bästa är att registrera din webbplats i Moz verktyg Link Explorer (tidigare kallat Open Site Explorer). Detta verktyg ger massor av off-site data gratis, betalar man däremot för en prenumeration får man mer djup som datan baseras på.
    Med Link Explorer kan du se alla dina inkommande länkar, se vilka sidor som har flest inkommande länkar, se vilka länktexter som andra webbplatser använder för att länka till dig och jämföra dina statistik med konkurrenter. Det är imponerande och det är en ögonöppnare för många som arbetar med sin off-site SEO för första gången.
  • Majestic är ett annat bra verktyg för off-site SEO.

Vad ska man göra med all denna information?

  • Skanna dina inkommande länkar för en möjlighet att få fler liknande länkar. Ligger dina konkurrenters webbplatser i en högkvalitativ länkkatalog? Då borde din webbplats också finnas där.
  • Skanna dina konkurrenters inkommande länkar. Kan du få dessa länkar också, eller kan de ge dig idéer för att få liknande länkar?
  • Inkommande länkar från myndigheter (.gov) och utbildningssidor (.edu) är särskilt kraftfulla. Har du några sådana eller kan du få sådana länkar?
  • Bygg dina inkommande länkar gradvis. Google kommer att märka och kan straffa en snabb samling av länkar.
  • Håll utkik efter möjligheter att begära en inkommande länk.

Var kan du få inkommande länkar för att förbättra din off-site SEO?

  • Affärspartners
  • Kunder
  • Försäljare
  • Pressmeddelanden genom betalda pressmeddelande tjänster
  • Legitima länkkataloger och lokala/regionala webblistor
  • Bloggar

Off-Site SEO: Hjälper social media?

Sociala medier spelar en roll i din off-site SEO. LinkedIn, Twitter och Facebook ger möjlighet för företag att skapa medvetenhet och direkt trafik till din webbplats, och därigenom förbättra din SEO.

Tips för dina sociala konton:

  • Ha aktiva Facebook-, Twitter- och LinkedIn-konton och länka till dem med delningsknappar från din webbplats.
  • Marknadsför dina senaste nyheter och åsikter i dina sociala medier och be/bjud in andra att gilla och dela.

Recensioner på Google och andra webbplatser

Du är utan tvekan redan medveten om vikten av recensioner, och här är ytterligare en anledning att värdera dem högt. De skapar värdefulla inkommande länkar, och varenda en bär sitt eget SEO-värde för din webbplats.

Att arbeta med recensioner av dina tjänster:

  • Du vet vad folk säger om dig på de ledande recensionssidorna
  • Gör en anställd ansvarig för att svara på både negativa och positiva recensioner och länka dem till relevant information på din webbplats.
  • Uppmuntra kunder som har haft en positiv upplevelse att besöka din webbplats.

Det finns mycket mer djupgående information och tekniker om du bara dyker ner i någon av det vi pratar om ovanför. I denna checklista skrapar vi bara ytan av off-site SEO och vad som är möjligt att åstadkomma med det.