Skrivet av Edvin Uddfalk den 27 februari, 2020

Har din hemsida slutat ranka högre i sökresultatet?

Visst är det ganska hemskt när du inser att du gjort allt du kunnat för att din hemsida ska ranka högre i sökresultaten. Vartenda ord är genomtänkt, varenda bild har en alt-tagg och varje länk har en titel – ändå verkar det inte röra på sig i rankingen.

Att fortsätta förbättra innehållet på hemsidan kommer visserligen hjälpa rankingen, men det är inte det som kommer ge den där riktiga boosten. Du har redan gjort din del, nu är det upp till andra att göra deras.

För att din hemsida ska klättra till topp 10, eller SERPen, behöver du hjälp från andra hemsidor.

Google har gjort rankingen i sökresultaten rättvis. Sedan många år tillbaka har de nämligen valt att helt vända upp och ner på vad som är viktigast för att en hemsida ska ranka högt i deras sökresultat. Istället för att en sida vars innehålls relevans är vad som avgör för hur högt sidan rankar, står den aspekten idag för endast cirka 25%.

Det innebär att du kan lägga hur mycket tid som helst på att sökordsoptimera din webbplats. I slutändan kommer det inte göra särskilt mycket skillnad ändå.

Ranka högre med off-page optimering

Off-page vadå? Off-page optimering refererar till allt innehåll som på ett eller annat sätt hänvisar till en webbplats eller en sida på en webbplats. Alltså, när en webbplats länkar till en annan webbplats off-page optimerar den länkande webbplatsen den andra. Off-page optimering kan påverka 75-80% av din hemsidas SEO, så det gäller att arbeta hårt med detta.

Man kan se det som en digital rekommendation. Tänk dig att du rekommenderar en vän att äta på en specifik restaurang. Om hen äter där har du rekommenderat, eller hänvisat, din vän att göra just det. Din rekommendation var således en bidragande faktor till att just denna restaurang var ett av de alternativ som stod högst upp när din vän valde restaurang.

Precis på samma sätt fungerar off-site optimering. En webbplats kan rekommendera besökare och läsare om en annan webbplats. När så sker förtjänar webbplatsen som får länkningen högre relevans, och klättrar på så sätt i sökresultaten.

Så om tusentals webbplatser länkar till min webbplats kommer jag ranka högre? Nja, riktigt så enkelt är det inte. En av grundbultarna i denna algoritm bygger nämligen på tyngden av en hänvisning. Och för att en hänvisning (läs länkning) ska ha tyngd behöver den vara relevant.

Med andra ord räcker det inte med att andra hemsidor länkar till ens hemsida utan någon sorts kontext. Det måste finnas ett syfte till länkningen, en slags relevans. Tro inget annat, Googles algoritmer är tillräckligt smarta för att veta när en länkning är relevant och inte. Om algoritmen dessutom märker att många länkningar helt saknar relevans eller tyngd finns risken att din hemsida straffas.

Försök få många, relevanta in-länkningar

Om du ser till att många hemsidor länkar till din hemsida på ett relevant sätt, kommer du se att dina sökresultat gynnas av detta. Försök därför lista ut smarta strategier för hur just du ska kunna få in-länkningar från andra hemsidor och hur länkningarna kan ha så bra tyngd som möjligt.

Kanske arbetar du med leverantörer som kan ge dig länkningar? Eller kanske har du branschkollegor som kan länka till din webbplats?

För att hålla koll på hur många in-länkningar du har på din hemsida finns det ett väldigt bra verktyg som Google själva har utvecklat. Det heter Google Search Console och genom detta verktyg ser du vilka sajter som länkar till din sajt, dessutom är det i detta verktyg du ser vilka sökord din hemsida rankar högst på. Du skapar enkelt ett konto genom din Gmail och det är relativt enkelt att komma igång med spårningen av dina in-länkningar.

Lycka till med att få din hemsida att ranka högre!